Hjemmelagd pasta

kaid_kpra_pasta_roller

Hvis du har lest denne bloggen mer enn én gang, så vet du at her blir det ikke alltid valgt minste motstands vei. Men det betyr ikke alltid at ting skal ta så lang tid. Det tar deg akkurat like lang tid å lese denne artikkelen som det tar deg å lage din egen pasta – 5 minutter!

Det er noen få, men enkle regler for å lage din egen pasta:

  • Bruk ett egg pr. person
  • Bruk 100 gram hvetemel pr. egg
  • Bruk 1 krm (kryddermål) pr. 100 gram hvetemel. 1 kryddermål er 1/5 teskje eller ca. 1,5 gram

En skikkelig hardcore pasta-entusiast ville nå ha insistert på at du skulle blande alt dette for hånd, men det har jo ingen av oss tid til. Barna har nettopp kommet hjem fra skolen og kona skal trening lilleputtene i håndball om en liten time. Altså går alt opp i food-prosessoren og er ferdig på 30 sekunder.

Men hvis et bilde sier mer en 1000 ord, så må en video si enda mer. Her er Jamie Oliver når han lager pasta:

2 thoughts on “Hjemmelagd pasta

  1. Hei!

    Fra en liten hobbykokk til en stor en: Denne bloggen var et FUNN! Har ikke tatt skrittet til å skrive om mine eksperimenter enda, men kanskje en gang..?

    Jeg er student, og ofte pengelens, men jeg lager alltid mat fra skrætsj som det heter – det har jeg både vokst opp med + at jeg syns det er bedre og morsommere!

    Pasta har jeg ikke prøvd meg på, men alltid hatt en plan om å gjøre det. Nå fikk jeg det lille sparket som trengtes… ;) Men jeg har et spørsmål: Kan man bruke noe annet en fint hvetemel? Går det an å prøve seg på en variant av fullkornspasta med litt grovere mel? Eller blir det bare rot av det?

    1. Hei!

      Takk for hyggelige kommentarer – veldig gøy :-D Det som er medfint vs. grovt hvetemel ift. pasta er at fint hvetemel inneholder mer gluten enn grovere mel. Derfor blir en pasta av fint mer mer elastisk og myk å jobbe med. Men det er selvsagt full mulig å lage den grovere, da kan den bare blir litt vanskeligere å jobe med. Begynn kanskje med 1/3 grovt mel og ta det derfra :-)

      Lykke til!

      Olav

Legg igjen en kommentar

