Hjemmelaget sjokoladeis

sjokoladeis_pa_pinne

I det som  begynner å ligne på en besettelse har jeg nok en gang laget noe fra bunnen av som de fleste kjøper ferdiglagd i frysedisken. Hennig Olsen Is er mitt foretrukne merke hvis jeg plutslig har lyst på is, men hvis jeg har mulighet til å planlegge mitt iskonsum på forhånd lager jeg alltid isen selv. Her er en meget god oppskrift på sjokoladeis som du enten kan helle over i pinne-former eller i andre former du skulle ha lyst til å bruke. Oppskriften gir litt over 2 liter is.

Ingredienser:
450 gram sjokolade
1 ss vaniljesukker
3,75 dl H-melk
6 stk eggeplommer
70 gram (1 dl) sukker
4,5 dl kremfløte

Fremgangsmåte:

  1. Hakk sjokoladen i små biter og smelt den forsiktig over et vannbad.
  2. Bland vaniljesukker og melk i en gryte og varm den opp til kokepunktet.
  3. Visp eggeplommer og sukker (lett) sammen.
  4. Hell den varme melken over egg/sukker-blandingen litt etter litt mens du rører med en visp. Hell sausen tilbake i gryten.
  5. Varm sausen mens du rører i bunnen av kjelen med en slikkepott. Det er viktig å røre hele tiden for å hindre at eggeplommene stivner i bunnen av kjelen.
  6. Når sausen tykner (82-84 grader), skal den siles over i en bolle.
  7. Bland den varme vaniljesausen med den smeltede sjokoladen med en slikkepott.
  8. La sjokoladene/vaniljesaus-blandingen stå til avkjøling på kjøkkenbenken i ca. 30 minutter til den har en temperaturen på ca. 37 grader.
  9. Pisk fløten til krem. Vend en 1/4 av kremen i sjokolademassen med en slikkepott. Vend så inn resten av kremen.
  10. Fyll isen i de formene du har lyst til og la den stivne i minst 4 timer.

Bon apetit!

ispinner

7 thoughts on “Hjemmelaget sjokoladeis

  1. Åh, kan jeg bestille ca 200 slike is… gjerne med innlagte bringebær og mørk sjokolade. Kjempefine – gid ide. Mine neste middagsgjester skal få is på pinne til dessert. Hurra. Jeg blir lykkelig av is.

    1. Hei!

      Du er ikke den eneste som blir lykkelig av is, nei ;-) Jeg skal legge ut flere oppskrifter i nærmeste fremtid, men da blir det nok varianter med frukt og bær i steden for sjokolade. Jeg kan se ute i hagen at det ikke er lenge til plommetreet skal velsigne oss med råvarer til is og ikke minst plommelikør – jeg gleder meg!

      Jeg har vært inne på bloggen din og det er alltid gøy å se andre som man deler interesser med. Gleder meg til å lese innleggene dine fremover ;-)

      Olav

  2. Takk for det – har lagt en link til deg på siden min :-)
    Og skal følge med på is-pinne kreativiteten. Har et slikt pinnestativ, så hvis jeg kan ordne litt plass i fryseren (spise opp en annen is…?) så skal det blir solbær-yoghurt pinne-is på meg senere i dag. Kanskje med litt hakket mørk sjokolade i…

    Kan ellers anbefale aprikos og sherry syltetøyet, godt til blåmuggsost! Ny batch ble laget i går kveld, fine fulle glass står avkjølt her nå. Rene lykkepillen!
    Liz

  3. hei, takk for en bra side :)
    men du, jeg har lett i butikkene, og kan ikke finne sånne ispinne former.. har du peiling på hvor i oslo de kan selge sånt ??
    mange takk for svar :)

    1. Hei!
      Så bra at du liker bloggen min, det er motiverende :-) Akkurat de ispinne-formene jeg har er litt spesielle, ja. Det er utrolig solide og var vel ganske kostbare så vidt jeg husker. De er av merket cuisipro, og her en lenken til produsenten:

      http://cuisipro.com/site/eng/product_cat.aspx?category_id=category_007&subcategory_id=subcategory_054

      Som du ser er ikke mine seilbåt-former der, så jeg tolker det som om de har gått ut av produksjon. Men de har jo noen andre former der som også ser veldig bra ut.

      Merket Cuisipro selges i Norge, bl. a. av Kitch´n og Traktøren, som begge er godt representert i Oslo. Hvis disse butikkene ikke har dem inne, burde det jo ikke være noe problem å bestille. Jeg er veldig glad i de tingene jeg har fra Cuisipro, de er av veldig høy kvalitet og er åpenbart laget av folk som har peiling på mat :-)

  4. Hjemmelaget is er stas, har aldri laget det selv, men blir nok ikke lenge til man må prøve seg på det og.
    Jeg kjøpte selv noen veldig enkle ispinneformer på ikea, neppe topp kvalitet, ei heller fænsi form, men funker fordet. :-)

Legg igjen en kommentar

