Ny bok – The Complete Robuchon

TheCompleteRobuchon

Denne fantastiske boken ble levert på døren i går. Den er skrevet av en mann som tilhører den absolutte verdenseliten av kokken: Joël Robuchon. Det er en veldig nøktern bok uten et eneste bilde og som bare fokuserer på oppskriftene. Jeg satt å så litt gjennom den i går og kom over en oppskrift som jeg skal prøve i ettermiddag. Jeg vil dele den med dere her, boken er på engelsk så jeg har oversatt etter beste evne:

Salt-bakte poteter

Ingredienser:

1 kilo grovt salt
2 ss hvetemel
1 eggehvite
4 ss hakkede urter, f. eks. fennikel, dill, rosmarin, mynte, basilikum osv.
1 kilo poteter (vasket og skrelt, oppbevares i en bolle med vann frem til bruk)

Fremgangsmåte:

  • Forvarm ovnen til 180 grader. Bland saltet, melet, eggehvite og urtene i en bolle. Smør et lag med blandingen i bunnen av en panne eller ildfast form. Legg potetene opp og dekk det helt med resten av salt-blandingen og trykk den godt på plass. Stek den i ovnen i ca. 45 min.
  • Overfør det som nå har blitt en stor salt-blokk over på en kjøkkenhåndkle. Ta en hammer og slå hull i salt-skorpen – ta opp potetene og nyt :-)
  • Ps. Jeg har siden prøvd denne oppskriften med et helt utrolig dårlig resultat. Potetene ble helt gjennomsyret av salt – ekkelt. Neste gang skal jeg prøve med skallet på ;-)

One thought on “Ny bok – The Complete Robuchon

  1. Det er definitivt smart å beholde skallet på potetene hvis du skal bake dem i salt. På den måten er det (nesten) bare skallet som blir salt.

    Vi bruker som regel å koke potetene i veldig saltet vann (omtrent 1 kg), og servere med en tykk og chiliinfisert tomatsaus. Jeg har etterhvert lært meg at dette er en rett som stammer fra Kanariøyene (noe bra må jo komme derfra også), og går under navnet Mojo Rojo.

Legg igjen en kommentar

