Falske kjøttboller

Det er en lite kjent «hemmelighet» om meg at jeg har vært vegeterianer i ca. 6-7 år i min ungdom. Dette er kanskje hovedgrunnen til at jeg i dag er så glad i mat og ikke minst grønnsaker og alternativer til biff og rødt kjøtt. Jeg skal fremover komme med litt flere vegetar-retter og begynner like godt med min favoritt over alle favoritter: falske kjøttboller.

Som navnet tilsier kan denne retter lure selv de mest rutinerte kjøttspisere – noe den også har gjort ved flere anledninger. Jeg er vant til å servere den med ris, men det går selvsagt bra med pasta også.

Til «kjøtt»bollene:
100 g valnøtter
100 g løk
150 cream crackers (kjeks)
125 gul ost, norvegia eller Jarlsberg
3 egg
salt

Kutt valnøtter ganske grovt, finhakk løken og sørg for å gi osten en god omgang juling i kjøkkenmaskinen – med knivbladene oppi ;-) Kjeksene legger du inni et kjøkkenhåndkle og knuser med å slå dem på kjøkkenbenken. (Hvis den eller de du bor sammen med har litt sarte sjeler, kan du også bare presse kjeksene sammen inne i kjøkkenhåndkleet – med det er ikke fullt så gøy). Bland alt sammen med egg og form dem som små kjøttboller. Stek dem i stekepanne på middels høy varme til de blir gyldenbrune – og så skal de koke med sausen i en times tid.

Saus:
1 boks hakkede tomater
1 liter vann
1 terning grønnsaksbuljong, (gjerne økologisk)
1 løk i store biter
2 ss oregano
salt og pepper etter smak
3-4 laurbærblad


Stek løk på svak varme i 10 minutter og kok opp i resten av ingrediensene. Tilsett kjøttbollene og la det hele småkoke i ca. 1 time.

Enjoy!

9 thoughts on “Falske kjøttboller

    1. Supert! Si ifra hvis det er noen ord du trenger å få oversatt :-) Burde vel ikke være nødvendig, du er jo kjempeflink til «svorsk». Lykke til, Kari! Gleder meg til å høre hvordan det gikk :-)

  1. Bare tips – jeg er oppvokst vegetar, men spiser kjøtt nå også. Min mor lager noe a la disse «kjøttbollene» men hos oss heter det festboller

Legg igjen en kommentar

