Sugo al pomodoro a lunga cottura – langsom tomatsaus

Dette er en meget langsom måte å lage tomatsaus på. Jeg skal egentlig ikke påstå at den er så mye bedre enn non litt kjappere varianter, men den får i allefall en meget dyp og fyldig smak.

Før-bildet. Kutt to kilo tomater i fire. Tilsett 5 hvitløksfedd, 2 løk, 4 ss oregano, salt og pepper og til slutt olivenolje. Stek i ovnen på 140 grader på varmluft i minst 4 timer.

Den ser jo ikke akkurat fullt så delikat ut når den går ut av ovnen, men den smaker godt – det kan jeg garantere!

Husk å purere den med en stavmikser :-)

One thought on “Sugo al pomodoro a lunga cottura – langsom tomatsaus

  1. Laget denne i går, og kan gå god for at den virkelig får en ekstremt dyp og fyldig smak, nesten så jeg føler det er mer konsentrert tomatpuré enn tomatsaus. Jeg ser ihvertfall ikke for meg å bruke dette som vanlig pastasaus, og endte opp med å blande resultatet i to andre «vanlige» tomatsauser, som jeg lagde samtidig, for å gjøre de litt fyldigere.

Legg igjen en kommentar

