Kniver – what to choose…

Det har blitt beregnet at ca. halvparten av alle oppgaver man gjør innen matlaging gjør man med kniv. Derfor sier det seg selv hvor viktig det er å holde tunga i riktig munn når man skal velge disse viktige redskapene.

Det er bedre å velge noen få gode kniver fremfor en hel haug med dårlige kniver. Du trenger selvsagt en god brødkniv og en god kokkekniv. En litt mindre kniv med 10-12 cm blad er også bra å ha.

Når det gjelder hva slags brødkniv du burde kjøpe er jeg ikke i tvil: Victorinox Konditorkniv er best på markedet i forholdet mellom pris og kvalitet. Du får kjøpt Victorinox-kniver på alle Jernia-butikker i Norge.

Den ser slik ut:

Hvis du har lyst på det aller beste, uavhengig av pris, burde du ta en titt på denne fra Masahiro:

Den finner brødkniver som er dyrere enn denne, men ingen bedre (etter min ydmyke mening). Det er det serraterte eggen for gjør forskjellen. Den kan du kjøpe på nettbutikken Masahiro Europa.

Når det gjelder kokkekniver er det mange følelser å går. Jeg husker jeg satt i et bryllup en gang ved siden av en annen kniv-entusiast og diskuterte kniver i halvannen time. Det er utrolig artig å diskutere noe med en som er like entusiastisk som en selv.

Selv om jeg har noen veldig dyre kniver selv, så er jeg helt overbevist om at Victorinox har de beste knivene når man skal ta hensyn til forholdet mellom pris og kvalitet. Det er så utrolig mange knivmerker på markedet i dag, så jeg kan selvsagt gå inn på alle sammen. Jeg kan imidlertid si at jeg har kniver fra følgende produsenter: Global, Masahiro, Mac og Shun. Jeg er fornøyd med alle sammen, men Shun er kanskje det merket som jeg er alle mest fornøyd med. De har markedets hardeste stål med en Rockwell-styrke på 63. De er litt vriene å skjerpe – men de er helt utrolig skarpe!

Det som veldig mange glemmer nå de skal velge kniv er hvor viktig lengden er. Jeg vil faktisk si at lengden er noe av det viktigste hensynet du må ta når du velger kniv. Lengden du trenger på virkes av din egen høyde og høyde på kjøkkenbenken din. Min kjære er 173 cm høy og foretrekker en kniv som er 18 cm lang, men jeg som er 1.92 foretrekker en kniv som er 22 cm lang.

Det viktigste er at du finner en kniv du trives med og en som står i forhold til interessen og budsjettet ditt :-)

Her er noen av mine favoritt-kniver:

07mushrooms
Kai Shun Ken Onion Edition

nesmuk_koch_damast_schatulle_bueffeljpg
Nesmuk fra Tyskland

One thought on “Kniver – what to choose…

  1. Hei hobbkokken.no.
    Takk for den fine omtalen av vår brødkniv.
    Den er ikke å få kjøpt på Masahiro Europa, for denne siden eksisterer ikke lenger, og om den ligger på nettet er den ikke aktiv.
    Skal du kjøpe den på nettet må du til skarpekniver.com
    Importør er Arons as.( jeg er ikke innehaver av firma Arons as )

    Lykke til videre med Hobbykokken, det er bra.
    MVH
    Jørn A

Legg igjen en kommentar

